Spookvliegtuigen
Mijn goede voornemen voor komend jaar is om positief te blijven, vooral niet cynisch te worden en mijn geloof in de mensheid levend te houden. Al in de eerste week van 2022 werd dit voornemen op de proef gesteld.
Woordvoerders van Lufthansa lieten weten dat zij met lege vliegtuigen moeten gaan rondvliegen. Als zij dit niet doen, verliezen ze toegewezen start- en landingsrechten op vliegvelden. Die ‘slots’ hebben ze nodig als de vluchten na corona weer drukker worden. En, zo voegden zij toe, piloten moeten ook hun vlieguren halen om hun brevet te behouden.
Streeploze luchten
Ik las dit en moest een vloek onderdrukken. Het zal toch niet echt zo zijn? Eén van de weinige meevallers van de coronapandemie zijn de streeploze luchten. Minder luchtverkeer en daarmee minder milieuvervuiling. Gaan we dat voordeel serieus te niet doen door een bureaucratische kronkel?
De meeste mensen deugen
De meeste mensen deugen, er is altijd een lichtje, hield ik mijzelf voor. Er is vast iemand die dacht, dit kan niet de bedoeling zijn. En hoera, die is er. Andere continenten hebben de eisen aan het gebruik van slots tijdelijk verwijderd en hoewel de Europese luchthavenkoepel wat zuiniger is, geeft ook zij schoorvoetend aan dat uitzonderingen bespreekbaar zijn.
Minder emissies, minder herrie
Ik kan me zo slecht voorstellen dat er mensen zijn die zeggen: ‘Ja hoor, plan maar in, we gaan met lege toestellen vliegen.’ Een beetje directie kiest er toch zeker voor om de slots te laten schieten en de natuur te ontzien. Verantwoordelijke bestuurders grijpen de kans om luchthavenpersoneel en omwonenden minder bloot te stellen aan vliegtuigemissies en herrie. Bronaanpak was nog nooit zo makkelijk.
En je kunt me niet wijsmaken dat de brevetbewakers ook in coronatijd vast blijven houden aan de vliegureneis. In deze tijd zullen ze vriendelijk knikken en aangeven dat oefenen in een simulator tijdens de pandemie vanzelfsprekend voldoende is om het brevet te behouden.
MVO
Al die bestuurders hebben hart voor de zaak en hun mensen, voelen hun verantwoordelijkheid en laten lege toestellen aan de grond. Dat weet ik zeker. Toch is het een geruststellend idee dat er een Nederlandse wet in de maak is om bedrijven in dit soort gevallen een zetje in de juiste richting te geven. Op Europees niveau ook, maar dat duurt lang. Daarom heeft de vorige minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking beloofd een Nederlandse wet te maken waarmee de ketenverantwoordelijkheid van bedrijven verankerd wordt. Elk bedrijf moet zorgen voor veilige en gezonde omstandigheden bij zichzelf, bij leveranciers en alle onderleveranciers en dit te laten zien. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen met een due-diligence-verplichting. Aantoonbaar netjes handelen. De wet is bedoeld om ver-van-mijn-bedschade aan kinderhandjes en oerbossen te voorkomen, maar lijkt me in deze spookvliegtuigensituatie ook prima toepasbaar.
Dus beste Lufthansa, Schiphol en alle andere luchtvaartmaatschappijen en -havens, wat gaat u beslissen nu u de mogelijkheid heeft mens en milieu te ontzien? Zet u een dikke streep door een bureaucratisch suffigheidje?
Ik ben benieuwd naar het vervolg. Laat me alstublieft nog iets langer naïef en positief blijven.
Media:
Artikel Volkskrant Duizenden lege ‘spookvliegtuigen’ de lucht in om landingsrechten niet kwijt te raken | Binnenland | AD.nl
Uitzending BNNVARA| Zembla Ziek van Schiphol – Zembla – BNNVARA
Frank Boeijen – Zeg me dat het niet zo is (2013) – YouTube
Foto: Dennis Gecaj via Unsplash