Oogverblindend

‘Oogverblindend,’ zei een goede vriend toen ik hem een foto voorhield die gemaakt was in het eerste mooie weekend van het jaar. Zijn grijns maakte duidelijk dat hij daarbij niet dacht aan het zelfstandig naamwoord ‘mooi’. Toen hij tikte op mijn voor het eerst in korte broek gestoken benen, was het duidelijk. Niet mooi, maar wit. Oogverblindend wit.

Raar eigenlijk. Elk voorjaar moet ik mezelf over een drempel duwen om voor het eerst met blote benen onder de mensen te komen. Op de atletiekvereniging begreep ik dat anderen op dat moment een crème met een tintje gebruiken om het ergste wit te camoufleren. En hoe vaak duwt iemand niet ongevraagd haar arm tegen de jouwe om vervolgens triomfantelijk vast te stellen dat zij toch echt veel bruiner is.

Ideaalbeeld

Zongebruind is de gewenste status, net als slank. Nu weten we dat het ideale uiterlijk aan mode onderhevig is. Ooit was mollig een teken van goed gevoed en beloofden brede heupen vruchtbaarheid. Inmiddels zijn beide niet nastrevenswaardig. Misschien gaat ons ideaalbeeld opnieuw veranderen.

In mijn jeugd kwijlden we bij de reclame van een tuinman die met gebronsde torso en zwoele blik zijn dorst leste. Een gebruinde bast was het ideaalbeeld. Dat is het nu nog steeds, maar we staan op de rand van een omslag. Ik voorspel dat ‘zo dicht mogelijk bij de kleur waarmee je geboren bent’ het nieuwe ‘gezonde’ kleurtje wordt.

Zongebruind is zo 2020

Waarom denk ik dat? Omdat zonnebaden niet alleen in wetenschappelijke studies, maar meer en meer ook in ons hoofd gekoppeld wordt aan huidkanker. Inmiddels krijgen zo’n 70.000 mensen per jaar deze diagnose, waardoor we steeds beter beseffen waar overmatige zon toe kan leiden. Zonverbrandingen in je jeugd, maar ook regelmatig in het zonnetje, vergroten de kans op het krijgen van een vorm van huidkanker.

Blote bast

Ook wijzen de eerste voorzichtige studieresultaten erop dat beroepsmatige blootstelling aan zon samenhangt met een agressiever en slechter behandelbaar verloop van de ziekte. Dat gaat dus om de buitenwerkers; bouwvakkers, agrariërs, hoveniers, boswachters.
Als je volgende keer een bouwvakker in blote bast ziet, dan zou je met deze kennis niet een fijn ‘coca cola light break’-gevoel moeten krijgen, maar een ‘dit is niet goed’-knoop in je maag.

Het nieuwe normaal

Naarmate de negatieve gevolgen van UV-straling duidelijker worden, verandert de norm. ‘Blijf uit de zon’ komt in het rijtje van ‘eet gezond’, ‘beweeg voldoende’ en ‘drink genoeg water’. Uit de zon blijven, wordt het nieuwe normaal.

Follow the Aussies

Als je buiten moet zijn, dan zou je het advies moeten volgen van de mensen die al eeuwen gewend zijn aan zon en warmte: de Aussies. ‘Seek shade or shelter, slide on some sunnies’, blijf uit de zon en smeer! En niet met zo’n lullige factor 10 of 15 die wij vroeger hadden. Gewoon factor 50. Met een crème die niet ouder is dan een jaar, ook in de schaduw en om de twee uur opnieuw.

Hoewel de zonnebrandcrème leveranciers beloven dat je bij goed smeren toch nog een kleurtje kan krijgen, is bronaanpak ook hier het beste: Blijf uit de zon.

In Australië schijnt het ideaalbeeld al aan het wijzigen te zijn. Ik zeg het je, voor je het weet zijn die oogverblindende benen van mij ronduit begerenswaardig.

Meer weten:

Bijwerkingen van werk: Is beroepshuidkanker agressiever? – Bijwerkingen van werk

KWF over huidkanker: Huidkanker – KWF Kankerbestrijding

Arbo-online: Huidkanker: registreren en verplicht smeren – Arbo Kennisplatform over veilig en gezond werken (arbo-online.nl)

Weet je nog?

Coca-Cola light commercial Nederland 2014 — The Gardener – YouTube

Diet Coke ad – “Diet Coke Break” – ’95 – YouTube

Foto: BATCH by Wisconsin Hemp Scientific via Unsplash 

Blader door de blogs:

2 juli 2021
Tamara Onos