Dag van de Pakketbezorger

‘Gister heb ik een koerier aangesproken die veel te hard reed,’ schreef mijn buurman in de straatapp. Ik moest aan zijn bericht denken, omdat het 9 maart weer feest is. Net als elke tweede woensdag van maart vieren we de Dag van de Pakketbezorger.

Ik woon op een woonerf. Een optimistische erfenis uit een tijd waarin het nog een goed idee was om voetgangers en auto’s als gelijkwaardig te beschouwen. Toen je er nog op kon vertrouwen dat auto’s stapvoets reden om spelende kinderen ruimte te geven. In die goede oude tijd hadden we nog geen 1,3 auto per huishouden, sjeesden we niet overal op vier wielen heen en kochten we zelf onze spullen in een winkel. Geen bestelbusjes die door de wijken vlogen en geen zorgen over wiebelige verkeersdeelnemertjes die slingerend leren fietsen op straat.

Maar die tijd is geweest en nu zitten we maar mooi opgescheept met die stoeploze wijken waar witte busjes met een snelheid van vier keer stapvoets doorheen knallen. Daarom zetten we gele poppen met vlaggetjes neer, plaatsen we borden met ‘Let op onze kinderen’ in de tuin en spreken we chauffeurs aan op hun rijgedrag.

In feite zouden we niet alleen de chauffeur maar ook zijn opdrachtgever moeten aanspreken. De directie van PostNL, DHL, UPS en consorten. Daar ligt de oorzaak van de haast. Daar is het besluit genomen om eigen personeel te ontslaan en zelfstandige chauffeurs in te huren. Om die zelfstandigen vervolgens per afgeleverd pakket te betalen, ongeacht het aantal keer dat hij of zij voor een dichte deur staat. Daar is ook een tarief gekozen dat zo laag is dat deze mensen ondanks lange werkdagen een schijntje verdienen en geen geld hebben voor verzekeringen, reparaties of een plaspauze. Met dit soort besluiten vraag je om gierende banden, net gemiste kinderen en geïrriteerde buurtbewoners.

Wij als consument kunnen een klein steentje bijdragen aan de arbeidsomstandigheden van de pakketbezorgers. Stap op de fiets en koop lokaal. En als je dan toch iets laat bezorgen, laat het pakket dan afleveren bij een ophaalpunt. Als je thuisgebonden bent, zorg dan dat de bezorger het pakket bij de eerste poging af kan leveren en niet drie keer terug hoeft te komen.

Verder zouden we die tweede woensdag van maart de dag van de pakketbezorger uitgebreid kunnen vieren. Laten we tasjes met lekkers achterlaten bij het centrale ophaalpunt, voor de bezorger. En laten we de tuinen van de hoofdkantoren van koeriersbedrijven versieren met borden. Roep de directies met felgekleurde letters toe: ‘Denk aan onze kinderen.’

 

Meer informatie:

Arjen Lubach
Dag van de pakketbezorger | De Avondshow met Arjen Lubach (S1) – YouTube

Post NL
Dag van de bezorger 9 maart 2022 | PostNL

RTL Nieuws 23-12-2020
Mee met pakketbezorger Alieke: ‘Bekaf, en dat voor 11,50 bruto per uur’ | RTL Nieuws

Volkskrant 18-9-2021
Journalist Marieke de Ruiter ging aan de slag als pakketbezorger: ‘Ik wilde weten hoe de markt in elkaar steekt’ | De Volkskrant

Photocredit: Claudio Schwarz | Unsplash.com

 

Blader door de blogs:

9 maart 2022
Tamara Onos